PääsivuPääsivu  KalenteriKalenteri  FAQFAQ  HakuHaku  KäyttäjälistaKäyttäjälista  KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään  

Jaa | 

Emiljan tallipäiväkirja

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Siirry alas 
KirjoittajaViesti
Emilja
Nobody
Nobody

Viestien lukumäärä : 1

ViestiAihe: Emiljan tallipäiväkirja   To 29 Joulu - 22:08

Kävelin hämärää metsätietä kohti hukkasuontallia varhaisin aamulla. Kun vihdoin näin tallin nököttämässä samassa paikkaa kuin aina oli niin rupesi tallista kuulumaan iloisia hirnahduksia. Kun saavuin tallin pihaan Niin Sulo makoili tallin portaalla niin suloisesti että oli pakko antaa sille eväsleivästäni palanen. Ja niin se katti jäi mutustelemaan sitä leivän palaa kun minä löntystelin Snorren pihattoa kohti. Minun oli tarkoitus lähteä Snorren kannssa tänään pienelle maastolenkille aamulla mutta luulempa että Snorre ei oikein innostunut ideastani heti. Avasin ulkoaitauksen portin ja vihelsin samalla. Snorre kurkisti katoksestaan unisesti ja katsoi minua hassusti. Kävelin sen luo ja laitoin riimun sen päähän sitten talutin sen sisälle talliin. Kiinnitin Snorren käytävlle ja aloin valmistella sitä maastolenkille. Menin satulahuoneeseen ja nappasin sieltä satulan, suitset ja Snorren hoitopakin. Kun olin satula huoneessa kuulin hassua ääntä yhden lattialle tippuneen satulan alta. Ja tietenkin nostin satulaa ja katsoin sen alle. Siellähän oli Aki jolla oli hiiri puolittain sen suussa. Se oli hieman ällöä mutta se on Akin hommaa tällä tallilla. Ajattelin että oli hyvin harvinaista nähdä saman aamun aikana kumpikin kissa. Kävelin Snorren luo pikaisesti koska kuulin käytävältä kovan hirnahduksen. No ei Snorrella mikkään hätä ollut se vain pelästyi kovaa tuulen puuskaa joka kaatoi katto pellin ulkona. Kun harjasin Snorrea pitkin vedoin joka puolelta huomasin sen olevan hyvin hermostunut kovasta tuulesta joka ulkona pauhasi. Kampasin Snorren hännän ja harjan koska se oli tosi takussa. Sitten letitin ne sievästi ranskalaisleteille jotta ulkona tuulessa ne ei mene Snorren silmien eteen. Kun olin laittanut Snorrelle satulan ja suitset niin kuulin ulkoa Sallan vislauksen. Hölkkäsin ulos oritallista ja katsoin Sallaa joka talutti Rockya. Kävelin Sallan perään ja tökkäsin Sallan olkapäähän napakasti. Salla säpsähti ja käänsi katseensa minuun. Emilja et saa ikinä tehä noin.sain melkee sydärin, Salla sanoi pelästyneenä. Okei en tee enää koskaan noin, vannoin ystävälleni. Mihin oot menos Rockyn kanssa, kysyin? Vien sitä ylä aitaukseen, Salla sanoi. Okei vastasin ja sanoin mä oon lähössä Snorren kaa maastolenkille kohta. Haluaisitko joku päivä ratsastaa mun kaa esteitä Rockyn ja Snorren kanssa? Kysyin Sallalta. Joo tietty mä haluun ratsastaa sun kaa, Salla sanoi iloisesti. No ollaan yhteydessä mut nyt mun pitää lähtee kyl sinne maastolenkille et ehin viel joskus kotiinkin, sanoin. Kävelin talliin jossa Snorre seisoi odotellen. Taputin Snorrea kaulaan ja irrotin riimunnarun. Otin Snorren suitsista kiinni ja talutin sen ulos. Talutin Snorren metsän reunalle ja hyppäsin sen selkään. No lähdetäänkö Snorre, kysyin mun pikku pollelta? Se hirnahti iloisesti ja lähti raviin. Ravasimme kokoajan syvemmälle metsään ja pian polulla oli esteitä. Esteitä oli noin seitsemän. Snorre hyppäsi jokaisen esteen yli sujuvasti ja pehmeästi. Kun Snorre hyppäsi viimeisen esteen yli niin minusta tuntui kun olisin lentänyt. Tuuli heilutti hiuksiäni ja snorre hirnahti ylpeästi päästyään maan pinnalle. Kun olin ratsastanut metsässä noin nelkyt minuuttia niin huomasin Snorren väsyvän ja käännyin takaisin päin kohti tallia. Kun tallin piha pilkotti pellon reunalla niin päätin ottaa viimeisen laukan kohti tallia. Saavuin tallin pihaan noin kello puoli yksitoista aamulla. Talutin Snorren samaan paikkaan kuin viimeksikin ja sitten aloin riisua siltä varusteita. Uusitalli oli aivan tyhjä paitsi Star nökötti nojaillen seinään yhdessä karsinassa. Se näytti siltä että haluaisi ulos muiden hevosten kanssa. No mitä sinä täällä teet yksinäsi, kysyin Starilta? Star käänsi päätään ja katsoi minua surullisesti. No vien sut sit samalla tonne aitaukseen kun vien Snorren sen pihattoon. Kun olin harjannut ja putsannut Snorren kaviot niin irrotin sen käytävältä ja talutin sen pihottoon Timin seuraksi. Ennen kuin päästin sen vapaaksi pihattoon niin annoin pusun sen turvalle ja taputin sitä selkään. Moikka Snorre nähään taas joku päivä. Oot rakas pikku polle, sanoin iloisesti. Palasin uuteentalliin hakemaan Staran ja sitten taluttelin sen ruuna-aitaukseen. Vihdoin olin valmis lähtemään kotiin mutta vielä muistinkin että mun piti pestä Snorren suitsista kuolain. Kun sen kävin tekemässä niin lähdin kohti kotia. Loppupäivän luinkin mun uutta kirjaa Tiikerinsilmää jonka sain joululahjaks.

//Tässä mun ensimmäinen tarina Snorren kanssa
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Crimis
Admin

Viestien lukumäärä : 537
Ikä : 24

ViestiAihe: Vs: Emiljan tallipäiväkirja   Ma 2 Tammi - 8:08

Hei Emilja!

Aamuhämärä tallilla on suorastaan taianomaista, sen allekirjoitan jopa minä aamu-unisena ihmisenä. Olen todella iloinen, että Snorrea on joku liikuttamassa - itselleni kun poni on jo pieni.

Tässä muutama juttu, jolla saataisiin tekstistä miellyttävämpää lukea:

• Jaa teksti kappaleisiin. Kun teksti on yhtenä pötkönä, on se hyvin raskas lukea.
  • Kiinnitä huomiota pilkkuihin lauseiden välissä (ennen sanoja mutta, että, kun..)

Yhdyssanoissa oli paljon virheitä. Koita laittaa "kin" sanojen väliin, kuulostaako oudolta? Esimerkiksi satulakinhuone - kuulostaa oudolta, joten sanat kirjoitetaan yhteen. Satulahuonekin ei kuulosta oudolta. Korjattavia tekstissä esimerkiksi leivänpalaa, tuulenpuuskaa, kattopellin.

+ Pari oikeinkirjoitusjuttua:
hukkasuontalli -> Hukkasuon talli
varhaisin aamulla -> varhain aamulla

Dialogia (eli vuoropuhelua) oli vaikea hahmottaa, kun kaikki repliikit oli kirjoitettu samaan tyyliin kuin muukin teksti. Laita vuorosanat aina " "-merkkien sisään ja uusi puheenvuoro uudelle riville. Tähän tyyliin:
"Emilja et saa ikinä tehä noin, sain melkee sydärin", Salla sanoi pelästyneenä.
"Okei en tee enää koskaan noin", vannoin ystävälleni. "Mihin oot menos Rockyn kanssa?" kysyin.
"Vien sitä yläaitaukseen", Salla sanoi.

Ota tämä kaikki rakentavana palautteena, jonka on tarkoitus kehittää taitojasi. Smile
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot http://hukkasuo.weebly.com

Emiljan tallipäiväkirja
Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
 :: Tarinointi :: Tallipäiväkirja :: Arkisto-
Siirry: